Apreciatul psiholog orădean Monica Rotar a lansat un joc unic, care foloseşte mămăruţele pentru a construi competenţele emoţionale ale copiilor. Jocul este recomandat copiilor între 3 şi 10 ani, dar şi adulţilor.
Setul conţine 40 de cartonaşe, care le facilitează copiilor descoperirea emoţiilor în diferite situaţii de viaţă: acasă, la şcoală şi în relaţiile cu prietenii sau cu adulţii. Prin „Cutia cu mămăruţe” (I și II), Monica Rotar pune accent pe perspectiva copiilor şi pe descoperire. Jocul s-a născut din concluziile pe care aceasta le-a tras în urma activităţilor din cabinetul său de psihologie – Monica & Petru Rotar. El poate fi un suport atât pentru terapeuţi, cât şi pentru părinţi sau pedagogi.
Publicitate
Lumea copilului
Cele 40 de cartonaşe sunt structurate pe trei secţiuni, colorate diferit. Astfel, 20 de cartonaşe sunt pentru exprimarea emoţiilor, 10 sunt pentru lumea de acasă a copilului, iar alte 10 sunt centrate pe aspecte din activitatea educaţională. Concret, pe fiecare cartonaş sunt diverse afirmaţii, precum: „Aştept ca părinţii mei să-mi spună…”, „Mi-aş dori ca părinţii mei să…”, „Seara, înainte să adorm…”, „Când părinţii mei strigă…”, „Cu bagheta magică aş schimba…”, „Îmi este frică…”, „Mă simt în siguranţă…”, „Mă ascultă şi pot povesti orice cu…”, „Îmi este ruşine atunci când…” etc.
Prin completarea propoziţiilor de către copil, terapeutul, pedagogul sau părintele pot afla informaţii despre situaţiile trăite şi impactul lor emoţional asupra respondentului. În realizarea jocului, Monica a fost ajutată de fiica sa, Mara Rotar.
Publicitate
Mara este cea care a desenat majoritatea cartonaşelor, iar mama sa le-a alăturat în situaţia de zi cu zi a adulţilor sau a copiilor.
„Copiii învaţă mult mai bine în joc şi povestesc cu mai multă uşurinţă despre ei sau despre ce li s-a întâmplat, tot folosindu-ne de jocuri. Astfel, am gândit acest proiect împreună cu fetiţa mea, care a realizat mare parte din desene. Scopul jocului este unui terapeutic şi de divertisment. Cartonaşele le-am gândit atât pentru psihologi, cât şi pentru pedagogi şi părinţi. În cabinet, terapeutul ştie să folosească în alt mod aceste materiale. Important este să ajungem acolo, în interiorul copilului, pentru a putea scoate la iveală situaţiile conflictuale pe care acesta le duce în spate şi cu care s-a confruntat, poate fără să povestească cu cineva. Astfel, emoţiile care sunt reziduale acolo, pot să fie foarte uşor scoase la suprafaţă. De pildă, dacă ne ducem la situaţiile de la şcoală (pentru că noi, în cabinet, ştim ce se întâmplă acolo şi care sunt durerile copiilor), vom putea descoperi aspecte legate de «doamna», de înţelegerea sau neînţelegerea faţă de ceea ce se predă, de emoţii ca ruşinea, dar şi legătura cu prietenii. Mergând în profunzime, putem să oferim şi soluţii micului interlocutor”, a explicat psihologul Monica Rotar.
Şanse
Aceasta îi încurajează pe copii (dar şi pe adulţi) să-şi exprime emoţiile, pentru că lucrul cu emoţiile este garanţia dezvoltării unei personalităţi armonioase. Jocul este o şansă imensă pentru copii pentru a conştientiza că ceea ce simt ei e adevărat şi în acest fel să se dezvolte emoţional. La rândul lor, adulţii au ocazia să construiască o relaţie emoţională mai bună cu copilul lor.
Publicitate
„Pentru că părinţii evită să vorbească despre viaţa lor cu copiii, poate fi un bun start sau o provocare în direcţia aceasta. Se pot juca şi copiii, se pot juca şi cu părinţii. Ideal este să vadă copiii cum se exprimă emoţiile! Din nefericire, în familie nu folosim asta în mod curent. Iar dacă nu ştiu să vorbesc despre emoţiile mele, va fi foarte greu să rezolv problemele emoţionale din rucsăcelul pe care-l duc.
Vorbind despre şcoală, părinţii le pot da exemple din experienţele lor. Şi noi, părinţii, am avut parte de bullying, doar că atunci nu i se spunea aşa. Şi noi am avut parte de nedreptăţi din partea învăţătoarei şi a colegilor. Exprimându-le acum, copiii îşi vor da seama că nu sunt singurii care trec prin situaţia aceasta, pot să facă haz de necaz şi se pot simţi sprijiniţi în aspectul acesta. De cele mai multe îi întrebăm cum a fost la şcoală, iar ei răspund doar cu un «bine», fără a intra mai în profunzime, ca să le aflăm conflictele. Situaţiile de acasă sunt interesante.
La cartonaşul «Mi-aş dori ca părinţii mei să… », 90 la sută dintre persoanele care au răspuns la întrebarea aceasta au completat cu nevoia de a auzi de la părinţi că sunt buni şi valoroşi, ceea ce ne arată foarte mult devalorizarea pe care o simte copilul în raport cu părintele.
Publicitate
Părinţii cred că ei sunt mici şi nu realizează, însă copiii reacţionează puternic. La întrebarea «Cu bagheta magică aş schimba…», cei mai mulţi dintre copii au spus «să nu se mai certe părinţii». Este cert că atmosfera din familie are un rol important asupra psihicului copilului”, a atenţionat psihologul.
La prima cutie cu mămăruțe, copiii au învățat își recunoască și să își exprime emoțiile. Între timp, Monica a trecut la următorul pas – „Cutia cu mămăruțe 2”. Aceasta este gândită și pentru adulți, nu doar pentru copii. Setul cuprinde 40 de cartonașe, cu situații concrete: 10 sunt specifice copiilor, 10 adulților și 20 sunt situații comune, spune Monica Rotar.
În ediția a doua, pe lângă primul set de cărți, fiecare cartonaș plasează jucătorul într-o situație specifică și îi adresează trei întrebări esențiale: ce simte în acea împrejurare, ce semnificație are pentru el și ce acțiuni va întreprinde pentru a o gestiona. Scenariile propuse prezintă momente frecvente din viața reală: cum reacționează un copil când este abordat de un necunoscut, ce faci dacă partenerul îți cere parolele conturilor, cum procedezi când un prieten dezvăluie un secret încredințat, sau cum îți gestionezi emoțiile înaintea unui test important care îți afectează somnul.
Regulile rămân neschimbate: jocul se desfășoară în familie, implicând atât copiii, cât și părinții. Cartonașele sunt așezate pe covor, fiecare participant extrage unul și oferă răspunsuri pentru situația descrisă.
Publicitate
„Atunci când lucrăm la dezvoltarea emoțională a copilului, este esențial să învățăm și noi, ca adulți, din această experiență. Copiii au o capacitate mai mare de adaptare la situații noi, în timp ce adulții tind să devină mai anxioși și rigizi odată cu înaintarea în vârstă. De aceea, un astfel de joc aduce beneficii tuturor”, subliniază Monica Rotar.
Ambele jocuri pot fi comandate prin sms la tel. 0720-999.753 sau pe email la psiho_monica@yahoo.com.
Locuitorii zonei Leșu au primit vești bune. De la începutul lunii mai 2025, Barajul Leșu se va regenera, printr-un grandios program de renovare. Acesta a fost posibil datorită succesului Administrației Bazinale de Apă (A.B.A.) Crișuri, care a organizat licitația pentru proiect. Bugetul acestei misiuni este de 98.939.587,12 lei, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are ca scop creșterea eficienței și siguranței funcționării barajului.
În curând, la sediul „Apele Române” din București, va fi semnat contractul. Este un moment la care s-a ajuns rapid, sub o lună, datorită eforturilor A.B.A. Crișuri. Directorul administrației, Pásztor Sándor, a mulțumit colegilor pentru dedicare și tuturor celor care au susținut acest proiect esențial pentru zona montană din Bihor.
Publicitate
Valul de renovări va dura un an, între mai 2025 și iunie 2026, realizat de expertizele companiilor S.C. SOCOT S.A., S.C. AQUAPROIECT S.A. și alți subcontractanți. Vor fi realizate numeroase îmbunătățiri, de la consolidarea structurii barajului, la modernizarea sistemului de alarmă, îmbunătățirea iluminării publice, montarea unor insule plutitoare pentru colectarea deșeurilor și protecția biodiversității locale.
Înarmat cu aceste modificări, Barajul Leșu va deveni un simbol al evoluției durabile în infrastructura hidrotehnică românească, având un rol vital în gestionarea apei, protejarea împotriva inundațiilor și îmbunătățirea vieții comunităților locale. Acest efort face parte dintr-un plan mai mare a PNRR de modernizare a infrastructurii de apă și reduce impactul schimbărilor climatice, asigurând un viitor sigur și durabil pentru România.
Miercuri, 23 aprilie 2025, e ziua în care rezultatele finale ale examenului de intrare în lumea avocaturii și-au făcut apariția. Comisia Națională de Examen a dat verdictul final, confirmând lista inițială de rezultate, fără schimbări, chiar după analizarea protestelor legate de punctajul obținut de candidați.
Deși s-au verificat din nou toate lucrările celor care au contestat rezultatele, comisia a constatat că nota inițială a rămas aceeași pentru fiecare dintre ei. Așadar, fiecare contestație a fost respinsă.
Publicitate
Acest bilanț confirmă seriozitatea și transparența procesului de corectare a testelor, care ating din plin fiecare candidat ce aspiră la titlul de avocat stagiar sau cei care și-au dorit o schimbare de carieră în lumea juridică.
De data aceasta, 11 din cei 47 de aspiranți la titlul de avocat stagiar în Baroul Bihor au trecut cu brio de examen, ceea ce reprezintă un procent de 23% de succes. Între timp, Baroul Cluj a continuat tradiția de a avea cele mai multe nume noi în modul de avocatură – 37 au reușit să își îndeplinească visul.
Cei care au fost admisși acum urmează a începe pregătirea profesională organiată de INPPA. Ceilalți nu trebuie să-și piardă speranța, vor avea ocazia să se pregătească și mai bine pentru sesiunile viitoare de examen.
Publicitate
Rezultatele examenului se pot consulta urmând acest link[Rezultate_candidati_avocat_stagiar_sesiunea_06_aprilie_2025](https://www.bihorjust.ro/wp-content/uploads/2025/04/Rezultate_candidati_avocat_stagiar_sesiunea_06_aprilie_2025-1.pdf), sau pentru descărcare, apăsați aici[Descarcă](https://www.bihorjust.ro/wp-content/uploads/2025/04/Rezultate_candidati_avocat_stagiar_sesiunea_06_aprilie_2025-1.pdf).
„Instanța poate ordona prezentarea obligatorie a unei persoane în judecată, dacă aceasta refuză nejustificat să se prezinte pentru evaluarea stării sale.”
O întâlnire la nivel înalt a adus în discuție probleme juridice complexe în București, pe 23 și 24 septembrie 2024. Președinții secțiilor civile ale eșaloanelor superioare ale justiției din România, adică Înalta Curte de Casație și Justiție și curțile de apel, au discutat despre incompatibilitățile în practicile juridice în privința legislației civile.
Subiectul principal de discuție a girat în jurul instanțelor care emit un mandat de aducere, conform articolului 938 (5) din Codul de Procedură Civilă, pentru a asigura prezentarea unei persoane aflate sub tutelă sau în proces de a fi pusă sub tutelă. Aceasta este necesară în cazul unui refuz nejustificat al persoanei de a se prezenta pentru evaluarea stării sale.
Publicitate
S-au vehiculat două perspective principale referitoare la interpretarea acestui articol. Potrivit uneia, indiferent de motivul neprezentării, instanța va emite un mandat de aducere pentru persoana aflată sub ocrotire. Într-o a doua viziune, instanța va dispune un mandat de aducere doar în cazul în care persoana refuză nejustificat să se prezinte pentru evaluare.
O problemă secundară, dar extrem de importantă, a fost discutată în referire la momentul inițierii procedurii de emitere a mandatului de aducere. Unele opinii consideră că aceasta nu poate fi luată în considerare fără a exista un termen oficial de judecată și fără a fi discutată cu toate părțile implicate. Alte opinii sugerează că măsura poate fi inițiată înainte de a fi stabilit primul termen de judecată, fără a necesita aprobarea altor părți.
În orice caz, procedura de emitere a unui mandat de aducere trebuie să fie pusa în practică în cazul unui refuz nejustificat al persoanei de a se prezenta în fața instanței. Acest mandat implică organele de poliție sau de ordine publică care trebuie să aducă persoana în fața instanței.
Publicitate
Concluzia Înaltei Curți de Casație și Justiție a fost că instanța poate emite un mandat de aducere pentru persoanele a căror protecție este solicitată, în cazul în care refuză nejustificat să se prezinte pentru evaluare. În plus, instanța trebuie să ofere un termen de judecată și să notifice toate părțile implicate în prealabil, înainte de a lua această măsură.